Online Training Speelschema’s

Spelen of “stout” zijn?

Mick gooit met blokken en als je even niet kijkt klimt hij op de tafel om er vervolgens lachend vanaf te springen. Je hebt hem al een paar keer laten weten dat het moet stoppen maar hij lijkt je niet te horen. Je begrijpt Mick niet meer. Hij blijft klimmen, springen en gooien.

Grote kans dat Mick in een speelschema zit!

Een speelschema is herhaald gedrag dat ieder kind moet doen. Het is een onbewuste drang die een kind aanzet tot spelen. Het borrelt op van binnenuit en ze kunnen het niet laten. Dit herhaalde spel maakt nieuwe verbindingen aan in het brein. Met behulp van speelschema’s ontwikkelen kinderen vaardigheden en kennis om de wereld en zichzelf beter te begrijpen. 

Speelschema’s worden voor het eerst zichtbaar zo rond het eerste levensjaar.  Gedrag als; gooien met eten of spullen, klimmen op meubels, spullen “expres” slopen, wild door de ruimte rennen of een beker drinken over het eten gieten kunnen we soms mis interpreteren als “stout”. De kans is echter groot dat een kind dat dit gedrag laat zien in een speelschema zit! 

Kinderen willen niet stout zijn,

ze kunnen soms niet anders!

Dit betekent natuurlijk niet dat je dit gedrag toe moet laten.
Inzicht in speelschema’s helpt kinderen beter te begrijpen. Als je weet in welk speelschema een kind zit kun je alternatieven bieden die passen binnen ditzelfde speelschema. Op deze manier zul je zien dat het ongewenste gedrag verdwijnt en het kind toch zijn speelbehoefte kan bevredigen. Het kind voelt zich begrepen en het gedrag blijft binnen jouw (veilige) grens.

Wil je hier meer over leren? Binnenkort kun je in je eigen tempo en vanuit je eigen huis de Online Training Speelschema’s volgen!
Meld je hieronder aan om als eerste op de hoogte te zijn!

Wat leer je in de Online Training?

Speelschema’s worden voor het eerst zichtbaar zo rond het eerste levensjaar maar alleen als kinderen de kans krijgen om ongestoord te kunnen spelen. In de cursus leer je hoe je als ouder, verzorger of professional een veilig en uitnodigend speelklimaat kunt creëren voor kinderen tussen de 0 – 7 jaar.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Hoe het kinderbrein werkt en wat het belang van speelschema’s en ongestoord spelen is

Hoe je een veilige speelklimaat creëert dat bijdraagt aan een vrije bewegingsontwikkeling en ongestoord spelen 

– Hoe het kan dat kinderen soms ongewenst gedrag laten zien en hoe je dit op een liefdevolle manier kunt begrenzen

– Hoe het kan dat kinderen soms ongewenst gedrag laten zien en hoe je dit op een liefdevolle manier kunt begrenzen

Welke 11 speelschema’s er zijn en welk speelgoed passend is

Hoe je liefdevol aanwezig kunt zijn ook ten tijde van emoties en frustraties

Begrip zorgt voor meer verbinding. En dit is belangrijk want een gezonde verbinding is noodzakelijk voor een kind om gezond op te kunnen groeien. 

Meer weten over speelschema’s? Dan ben je welkom bij de uitgebreide Online Training Speelschema’s. Meld je aan voor de wachtlijst om als eerste op de hoogte te zijn als de training online staat!

Liefdevol aanwezig zijn

Mijn kind is niet moeilijk,

mijn kind heeft het moeilijk

Lange tijd heb ik de behoeften en het gedrag van mijn kind niet begrepen. Mijn kind liet me met zijn gedrag duidelijk merken dat hij het moeilijk had. Met vrijwel dagelijks heftige woedeaanvallen en grenzeloos gedrag liet hij me zien wat hij in woorden niet kon vertellen. Door mijn eigen emotioneel onstabiele jeugd wist ik niet hoe ik hem hierin kon begeleiden.

Na veel hulp te hebben gehad waarbij de focus lag op “Wat er mis was met mijn kind?”, leerde ik dankzij veel zelfstudie gelukkig net op tijd over mijn eigen aandeel in dit probleem.

Ik vond een enorm gat tussen de theorie en de praktijk. Ik kwam erachter hoe groot de invloed van de omgeving is op de emotionele gezondheid van mijn kind. Het lukte me om de shift te maken van “Wat is er mis met mijn kind?” naar “Wat kan er aan de hand zijn wat ervoor zorgt dat mijn kind zich zo gedraagt?”.

Toen ik begreep wat mijn kind mij probeerde te vertellen met zijn gedrag en toen ik leerde hoe ik hem in verbinding vaardigheden kon leren als; flexibiliteit, problemen oplossen en frustratie tolerantie, verdween het grenzeloze gedrag als sneeuw voor de zon.

Er was niks mis met mijn kind, hij miste vaardigheden, passend bij zijn ontwikkeling. Ikzelf miste de kennis en vaardigheid om hem die vaardigheden aan te leren.

Laten we samen de shift maken van “Wat is er mis met dit kind” naar “Wat probeert dit kind te vertellen”. En waar mogelijk preventief handelen zodat kinderen in verbinding vaardigheden leren die bijdragen aan een (emotioneel) gezond leven.